برو به محتوای اصلی
سروش شهبازی
مدیر فنی استودیو بلوط گیمز
سال گذشته پرسیده شده

از نظر شما یک تیم یا یک فرد مشغول در مارکتینگ برای بازی سازی، چه وظایفی را دارد؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

محمدعلی ساعتچی
هم بنیان‌گذار و مسئول بخش بین‌الملل در Quiz of Kings

تیم مارکتینگ همواره در هر شرکتی وظیفه دارد محصولی که تولید می‌شود را در معرض دید مخاطبین مناسب و درست اون محصول قرار بدهد و سعی کند کانال‌های بیشتری برای برقراری ارتباط با مخاطبین پیدا کند.

اینکه هر فرد در تیم بازاریابی چه وظایفی دارد بستگی به نوع فعالیت وی خواهد داشت. تیم‌های مارکتینگ (در استودیوهای بازی‌سازی موفق و بزرگ) معمولا متشکل از چند بخش هستند:

  1. community
  2. Live Ops
  3. User Acquisition
  4. Public Relation

Community

وظیفه این بخش این هست که با مخاطبین محصول ارتباط برقرار کند و سعی کند که یک پل ارتباطی با مخاطبین برقرار کند تا کاربران همه در یک فضای مثبت قرار گیرند و از هم تاثیر بپذیرند.

معمولا در این بخش سعی می‌شود تا یک شرکت با مخاطبین خودش در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل twitter, Facebook یا instagram ارتباط مستقیم برقرار کند و تقاضای نقد و بررسی، اظهار نظر و مشارکت از مخاطبین داشته باشد.

اینکار در بلند مدت باعث می‌شود که مخاطبین حس وفاداری بهتری نسبت به شرکت داشته باشند و در عین حال، چون در یک جامعه از افرادی خود را می‌بینند که همه ویژگی‌های مشترکی (در رابطه با محصول یا شرکت) دارند، تعامل بیشتری با محصول و همدیگر خواهند داشت. به همین علت هست که برای استودیوهای بزرگ و مطرح Esports خیلی اهمیت دارد و حاضر هستند سالانه کلی هزینه کنند (چه مالی و چه زمانی) تا یک مراسم بزرگ برپا کنند تا مخاطبین با هم و با شرکت ارتباط مستقیم برقرار کنند.

Live Ops

در این رابطه، دوست و همکار خیلی خوبم @امیرحسین ناطقی۶۰ در کوییز آو کینگز مفصل در اینجا۶۷ توضیح داده. حتما توضیحاتش رو مطالعه کنید.

مختصر بخواهم بگم که عملیات‌های زنده چی هستند:

تمام فعالیت‌هایی که به صورت خیلی سریع و آنی برای ایجاد یک تغییر در محصول انجام می‌شوند تا مخاطب حس بهتری به محصول پیدا کند و باعث تعامل بیشتر وی شود، در حیطه Live Ops قرار دارند.

User Acquisition

از جمله مهمترین و ابتدایی‌ترین وظایفی که یک تیم مارکتینگ در استودیوهای بازی‌سازی باید انجام دهد جذب کاربر یا User acquisition هست.

بخش‌های قبلی معمولا زمانی شروع به کار می‌کنند که محصول به یک بلوغ رسیده باشد و کاربران مشغول تعامل با محصول باشند و شرکت با هدف engagement بیشتر و ایجاد رابطه عمیق‌تر بخواهد فعالیت‌های بالا را شروع کند. ولی بخش UA از روز اول باید به صورت همیشگی انجام شود.

در این بخش باید تیم سعی کند که کانال‌های بازاریابی مختلفی رو بررسی و تحلیل کند و کانال‌های مناسب رو برگزیند. کانال بازاریابی مناسب به کانالی گفته می‌شود که هزینه صرف شده برای هر کاربر از LTV آن کمتر باشد، تحت این شرط هست که هزینه تبلیغاتی در آن کانال بازاریابی به صرفه و مناسب خواهد.

این بخش علاوه بر تبلیغات پولی باید سعی کند که موتورهای تبلیغاتی دیگر را هم برای استودیو و شرکت فعال کند. به عنوان مثال نقاط حساسی که در محصول باعث می‌شود تا کابران به صورت خودجوش محصول را به بقیه معرفی کنند چیست؟

Public Relations

روابط عمومی در تیم مارکتینگ وظیفه دارد که چهره‌ای مثبت در ذهن مخاطب ایجاد کند. اینکار از طریق پل‌های ارتباطی مختلفی قابل انجام هست به عنوان مثال: خبرگذاری‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سمینارها، وبینارها و غیره.

به عنوان مثال با انتشار مقاله‌ای درباره بروزرسانی جدید محصول و بازگو کردن اتفاقات مثبتی که در آن رقم خواهد خورد، دیدگاه مثبتی در ذهن کاربران ایجاد می‌کنند. یا با برگزاری سمیناری درباره مسائل فنی مربوط به شرکت باعث بوجود آمدن آن دید مثبت خواهند شد. یا حتی با انتشار یک بیانیه یا یک ویدئو ساده در شبکه‌های اجتماعی شرکت می‌توان به این هدف دست یافت.

تیم مارکتینگ در شرکت‌های مختلف ساختارهای متفاوتی دارند، به عنوان مثال بخش Business Intelligence و CRM هم ممکن است که در ساختار تیم بازاریابی جا داشته باشند.

یک نکته ای که حتما باید مد نظر داشته باشید این است که برای انجام بعضی از کارهای تیم مارکتینگ باید افراد از بخش‌های مختلف باهم همکاری داشته باشند. به عنوان مثال هنگام طراحی یک کمپین بازاریابی برای عید سال نو، ممکن است افراد بخش UA، Live Ops و PR با هم همکاری و سینرژی داشته باشند تا به نتیجه‌ای قدرتمند دست پیدا کنند.