به نظر من اینکه یک تیم به دنبال ناشر بخواد بره و یا اینکه بخواد خودش پابلیش بکنه تو استورهایی مانند گوگلپلی یا اپاستور بستگی به چندتا فاکتور داره. بحثش خیلی مفصله و به نظرم میشه حتی براش یه تاک درست حسابی گذاشت و کامل دربارش صحبت کرد. من سعی میکنم یه دید کلی نسبت به این دو تا موضوع رو اینجا بگم
همکاری با ناشر
خوبیها
- داشتن شبکه وسیعی از کانالهای بازاریابی
- دارا بودن شبکه وسیعی در رابطه با مباحث PR یا روابط عمومی
- تجربه نشر بازی در سطح بینالملل و آشنا بودن با چالشهای پیشرو
- داشتن یک userbase زیاد و قوی
- بعضی از مواقع ناشرین موافقت میکنن که قبل از نشر بازی مبلغی رو به عنوان پیشپرداخت هم در اختیار تیم بازیساز بذارن (کاملا بستگی به قدرت مذاکره و شرایط و خیلی چیزهای دیگه داره)
- ایجاد کردن سپر امنیتی مالی برای تیمبازی ساز
- با فرهنگ نقاط مختلف جهان آشنا هستن. به عنوان مثال ممکنه یه کشور به زبون بومیش خیلی اهمیت بده یا اینکه فلان genre رو اصلا خوشش نیاد
- ناشر در تولید محتوا، پشتیبانی، بازاریابی و PR موظف است که شما را یاری کند و در عوض شما در بحث توسعه و ساخت
بدیها
- همکاری با ناشر شما رو مجبور میکنه که با یک زمانبندی درست و منظم پیش برین. این مسئله ممکنه خوب باشه ممکنه هم بد باشه. ولی از نظر من تیم اگر بازی فعلی دیگری در دست ساخت و توسعه داشته باشه ممکنه با زمانبندی ناشر مداخله پیدا کنه و شما نتونین به تعهدتون عمل کنین و دچار مشکل بشین
- همه ناشرین در درآمد خالص نهایی با شما شریک میشن. بسته به نوع قرارداد و قدرت ناشر ممکنه از ۴۰ تا ۸۵٪ درآمد رو بردارن
- ایجاد رابطه و راه ارتباطی پیوسته و همیشگی سخت هستش. به عنوان مثال یکی از دوستان میگفت من یک روز دیدم نصبمون داره میره بالا و اصلا از موضوع خبر نداشتم. بعدا که جویا شدم متوجه شدم ناشر بدون هماهنگی من بعضی کانالهای بازاریابی رو داره تست میکنه و اگر من جویا نمیشدم اصلا از این روش مطلع نمیشدم
- ناشرین به دنبال KPIهای خوب هستن و اگه تیمها به KPIهای مطلوب دست پیدا نکنن، ناشرین سخت حاضر به همکاری میشن و یا برای اینکه ریسکشون رو کم کنن درصد بالایی رو اتخاذ میکنن
- ناشرین سعی میکنن که حق انتشار در اکثر نقاط خوب دنیا رو از شما بگیرن و با شما شریک بشن (البته این بستگی به نوع مذاکره با ناشر متفاوت خواهد بود)
- ناشر اگر در مقطعی حس کند که بازی شما دیگر رشد نخواهد داشت و بازدهی خوبی در قبال سرمایهای که میگذارد ندارد، راحت با بازی دیگری همکاری میکند و تمرکز اصلی را از روی تیم شما برمیدارد
- انتقال تجربه خوب رخ نمیده و عملا شما در لایه ابتدایی در صنعت قرار میگیرین و اگر بخواین بازی دیگری تولید کنین و نشر بدین بازم منابع کافی ممکنه در دستتون نباشه (مانند مثالی که در مورد ۳ گفتم)
هویت ایرانی ما
بعضی مسائل تو دنیا خیلی راحت در نظر گرفته میشن و راحت انجامش میدن. ولی متاسفانه (به هر دلیلی) خیلی از شرکتها و در سطح بینالملل با ایرانیها نمیتونن همکاری کنن و اساسا ما در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریمهای متفاوتی هستند.
یک ناشر بینالمللی (در ناحیه اروپا و آمریکا) وقتی متوجه میشه که شما ایرانی هستین کلا با شما همکاری نمیکنه. مگه اینکه شما تحت عنوان یک شرکت خارجی با اون ناشر وارد مذاکره و قرارداد بشین. یا مثلا اگر ناشر در آسیای شرق باشه از نظر نقل و انتقال مالی دچار مشکل ممکنه بشین
خیلیها میگن ثبت شرکت در خارج راحت هستش. بله راحته. ولی مشکل جایی خودشو نشون میده که بخوایم تراکنش مالی و بانکی انجام بدیم. در این مرحله بخاطر خیلی از قوانین مالی، ایرانیها زیر ذرهبین هستند و بعضی بانکها همین که متوجه شن در سهامداران حتی یک ایرانی وجود دارد حاضر به همکاری با شما نمیشوند.
خیلی سادهتر بخوایم صحبت کنیم، حتی برای پیادهسازی درگاه پرداخت اپاستور و یا گوگلپلی در حالت عادی شما دچار مشکل خواهید شد و به عنوان مثال با ارور زیر مواجه خواهید شد:
"code": 403,
"message": "This service is not available from Iran. If you believe the country of origin was incorrectly identified, please report it at https://support.google.com/websearch/contact/ip۲۹۹."
جمعبندی
در آخر این رو بگم که اگر تیمی سرمایه اولیه برای ایجاد ترافیک اولیه و سنجیدن KPIهای اولیه رو داره و میدونه که محصول خوبی در دستش هست، از نظر من حتما راه self publish یا اینکه خودش دست به کار بشه رو حتما تست بکنه و انجام بده.
یک ناشر درسته که همه مزایایی که گفتم رو داره، ولی بالاخره شما هم اگر تواناییش رو در تیمتون میبینید این راه رو حتما تست کنین و خواهید دید که بعد از مدتی شما هم میتونین اون شبکه رو برای خودتون ایجاد کنین و ارتباطات گسترده شکل بدین.
در مورد ثبت شرکت هم با ترفندهایی مانند گرفتن اقامت یا موارد دیگه ثبت شرکت و حساب بانکی رو میتوان ایجاد کرد ولی فرآیند زمانبری هست و بسته به هدف و انتخاب هر تیم داره.