برو به محتوای اصلی
هادی دعائی
Marketing Manager - Abr Studio
۴ ماه پیش پرسیده شده

من به صنعت بازی سازی علاقمند هستم و همیشه تلاش میکنم تا چیزی بشه که بشه بهش گفت «صنعت». میخوام بدونم از نظر شما قدم بعد ما بازی سازها برای پیشرفت چیه؟ آیا باید به بازار جهانی چشم داشته باشیم و از رفرنس های اون جا استفاده کنیم و همونجا رو هم تارگت کنیم یا تلاش کنیم از پتانسیل های کشور خودمون استفاده کنیم؟ اولویت اول باید کیفیت پروژه باشه یا نتیجه ای که بدست میاره؟ آیا باید کنفرانس و رویداد برگزار کنیم تا دانش پخش بشه یا نتیجه بسازیم؟ طراحی کنیم یا کلون کنیم؟ (کلون بد نیست!) ... نظر شما چیه؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

امیرحسین فصیحی
از اعضای فن‌افزار

در مورد این پرسش شما پرسش‌های زیادی در ذهن من ایجاد شده. تصور می‌کنم که تا وقتی که پاسخ‌های منسجمی برای این پرسش‌ها نداشته باشیم خیلی نتونیم به نتیجه‌ای برسیم، مشکل جدی وضعیت فعلی ما از مسوولین دولتی گرفته تا بازی‌سازها هم همین عدم مشخص بودن تعریف‌ها، چشم‌اندازها و ارزش‌ها است.

پرسش‌های من در مورد پرسش شما:
۱ - به چه چیزی می‌شه گفت صنعت؟
۲ - منظور شما از پیشرفت بازی‌سازها چیست؟
۳ - پتانسیل‌های کشور ما دقیقا چیست؟
۴ - چه موقع پروژه بدون کیفیت می‌تواند نتیجه بدست بیاورد؟
۵ - آیا کنفرانس و رویداد را در تضاد با نتیجه گرفتن می‌بینید؟
۶ - چرا به نظر شما کلون بد نیست؟
 

شاید بهتر باشه این پرسش‌ها هر کدام جداگانه در پست‌هایی بررسی شوند. صحبت درباره هر کدام بیشمار می‌شه زد.

امیرحسین ناطقی
مدیر عامل کوییز آف کینگز

به نظر من سه عامل می‌تونه باعث بشه قدم بعدی بزرگ‌تر برداشته بشه :

۱- ورود سرمایه‌ی بیش‌تر به این حوزه که این می‌تونه توسط خود شرکت‌های بازی‌ساز باشه که تا الان تونستند یه ثروتی رو کسب کنن و مهم‌تر از اون ورود سرمایه‌گذاران خطرپذیر هست که می‌تونه فقط به شکل تامین سرمایه باشه یا  به صورت اسمارت مانی؛ البته در صورتی که اون شرکت‌ها تجربه‌های بیزنسی موفقی داشته باشند.

۲- بحث دوم ورود یا آموزش افراد با تخصص‌هایی غیر از توسعه بازی مثل مارکتینگ و زیر شاخه‌های بسیار زیادی که داره، دیتا، استراتژی، محتوا، مالی، مدیریت و ... است. کنار هم قرار گرفتن این افراد و توسعه‌دهندگان باکیفیت می‌تونه باعث یک تحول توی این حوزه بشه.

 

۳- تقویت، آموزش و جذب نیروی انسانی موجود توی کشور توی این حوزه که به نظرم از ۴ طریق می‌تونه به صورت جدی پیگیری بشه:

اول: احساس مسئولیت تیم‌های موجود برای تربیت و رشد نیروی انسانی

دوم: ایجاد موسسات خصوصی آموزشی بیش‌تر با کمک افراد باتجربه

سوم: کارهای مشترک NGOهای موجود مثل کمیسیون در این راستا

چهارم: تقویت زیرساخت‌های آموزشی این حوزه توسط ارگان‌های دولتی مثل ایجاد مدارس و رشته‌های دانشگاهی مرتبط، تسهیل فرایندهای آموزشی و ... .


 البته که خیلی هم موافقم که مطالبی که آقای @امیرحسین فصیحی۳۱  مطرح کردند توی بحث‌های جداگانه و با جزئیات بیش‌تر باز بشن و در موردشون صحبت بشه.

علیرضا پورسهولت
برنامه‌نویس در Quiz of Kings

مواردی هست که به نظر من جزو حلقه‌های گمشده‌ی این اکوسیستم است که نبود سرما‌یه‌‌های کلان و همچنین کوچک بودن خود اکوسیستم باعث آن است و با بزرگ‌تر شدن اکوسیستم بیش‌تر به چشم خواهند آمد.
۱ - توجه به نیروی انسانی و تربیت مداوم بازیگران جدید
۲ - اهمیت به کار تیمی و مهارت محور
۳ - تغییر نگاه "فقط رسیدن به پول" به عنوان هدف بازی‌سازی
۴ - توجه به موارد هنری، مارکتینگ و غیره حداقل به اندازه‌ی موارد فنی و برنامه‌نویسی

 

علاوه بر این‌ها، به نظر من، شاید مهم‌ترین اقدام در حال حاضر، درک وضعیت فعلی و خارج شدن از توهم کاذب "صنعت بودن بازی در ایران" باشه و بعد راجع تعریف "صنعت" فکر کنیم. تازه اون موقع می‌شه به راه حل برای رسیدن بهش هم فکر  و اقدام کرد.

سوالات مشابه