برو به محتوای اصلی
سوال
مهراد کردجوان
بخشی از خانواده آنو
سال گذشته پرسیده شده

... ما بازیساز ها چطور باید خودمون رو وقف بدیم، در حالی که چند سال تلاش می کنیم برای ساخت یک بازی، ناگهان تیمی هایی میان و با ترجمه یک پروژه خارجی، استفاده از پروژه های آماده و حتی خیلی کثیفتر ، باز کردن پروژه های موفق خارجی با نرم افزار های ویژه و جایگذاری آرت ها و فارسی سازی و منتشر کردنش، و با کمک ناشر های دیجیتال !!! بازار رو به دست میگیرن و خوشحال از پیروزیشون، به پایین کشیدن تیم های دیگه رو تماشا می کنن؟ ... با این بازار آشفته چه کنیم ؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

امیرحسین ناطقی
مدیر عامل کوییز آف کینگز

به نظرم با توجه به روند مارکت تا الان بازی‌های خیلی محدودی بودن که توسط Publisher منتشر شدن و کل بازار رو گرفتن، شاید موفق شده باشن اما گرفتن بازار خیلی بحث متفاوتی هست،
به نظرم مارکت ما هنوز خیلی فاصله داره تا حد از اشباع و شاید خیلی این نگرانی نباید وجود داشته باشه،
بخوام با مثال توضیح بدم یکی از بازی‌هایی که پابلیش شده و توی لیست پر فروش‌ها حضور داره شاید ۱۰۰ هزار نصب فعال داره این در حالیه که حداقل ۵ میلیون نفر کاربری که میتونه مخاطب اون ژانر و اون بازی وجود داره و شما می‌تونید یک قسمت دیگه از این سگمنت رو مورد هدف قرار بدین و بازار خودتون رو داشته باشید. همچنین بحث رقابت توی بازی‌های یکم متفاوت تره، چون بهترین بازیها شاید Retention ماهانه ۱۵٪ داشته باشند و این یعنی ۸۵٪ بعد از یک ماه دیگه اون بازی رو ندارن و آماده ان که یه بازی دیگه رو بازی کنن شما باید Userbase خودتون رو بسازید و سعی کنید تا جایی که میتونید اون‌ها رو وفادار کنید و در صورتی که درست و اصولی کار انجام بشه و همه جنبه‌ها رو پوشش بدین (کامیونیتی، لایوآپس۵۷، مارکتینگ، پشتبیانی، بهبود مداوم محصول و ...) این بحث اشباع بازار و گرفته شدن مارکت توی لایه‌های خیلی بالاتر مطرح میشه که شما تا قبل از اون هم میتونید به موفقیت برسید و بعد در مورد استراتژی‌های افزایش Market share تحقیق و کار کنید.
به این مثال هم توجه کنید که شرکت king چند بازی توی یک سبک رو فقط خودش منتشر کرده و میشه چندتاشون رو توی لیست پر فروش‌ها دید، همچنین شرکت‌های دیگه ای هم هستن که توی اون سبک‌ها بازی دارن و توی اون لیست هستن.
البته که تعریف موفقیت هم بسیار مهم هست ولی من توی وضعیت فعلی اکوسیستم ایران تیمی که بازیش هزینه تولید و یه مقداری بیشتر از اون رو بتونه برگردونه موفق میدونم و با توجه به اون تجربه موفقیت‌های بعدی بزرگتر خواهند بود.

سوالات مشابه