برو به محتوای اصلی
محمد علیزاده
برنامه نویس تیم The Lucky Dice
سال گذشته پرسیده شده

آيا به نظرتون برای ساخت بازي دو بعدي به شكل مستقل، يونيتي بهترين گزينه است؟ موتورهایی که مخصوص بازی دو بعدی هستند مثل Cocos2d-x و زبان سی پلاس پلاس آیا قابلیت هایی داره که باعث بشه از یونیتی به اون سمت کوچ کرد؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

علی افروغه
مدیر پروژه/فنی بازی باغ نگار

یونیتی قابلیت های خیلی زیادی رو در اختیار آدم میذاره ولی معمولا ران تایم سنگینی هم داره که overhead زیادی هست برای برخی بازیهایی که خیلی کوچک هستند.

شاید cocos studio که ورژن جدیدی از اکوسیستم cocos2d هست بتونه انتخاب مناسبی باشه اگر فیچرهایی که ارائه میده کافی باشه براتون. جالبه که خیلی هم شبیه به یونیتی API و‌ ادیتورش ساخته شده. 

در یونیتی هم البته اکنون با استفاده از package manager میشه برخی قسمت‌های انجین که کاربردی براتون نداره رو غیر فعال کنید.

محسن ذبیحی
برنامه نویس کوئیز آو کینگز

در مورد انتخاب موتور بازی سازی به نظرم موارد زیر رو  مد نظر داشته باشید.

۱. اینکه چه قدر میتونید روی آپدیت‌ها و پشتیبانیش حساب کنید.

۲. اینکه برای نیرو گرفتن کارتون رو دشوار میکنه یا ساده 

۳. community

در کل به نظرم فرض کنید که چند سال دیگه آیا بازهم میتونید با همین موتور به توسعه اون بازی بپردازید یا نه. که میشه گفت در همه این موارد یونیتی خیلی قویتره.

صادق برومند
برنامه نویس در Ubisoft Blue Byte

به نظر من نمیشه قطعی گفت که انجینی بهترین گزینه برای ساخت یک مدل بازی هست.
خیلی چیز‌های مختلفی توی این تصمیم که از چه انجینی استفاده کنید تاثیر داره. نکته‌هایی که باید توی انتخاب انجین بهش فکر کنید:

  • اون فیچر‌هایی که لازم دارید رو داره یا نه؟
  • چقدر تجربه کار با اون انجین دارید(هم شخصی و هم تیمتون)؟
  • یاد گرفتن اون انجین چقدر ازتون زمان می بره؟
    که این مورد داشتن داکیومنت‌ها و آموزش‌های خوب رو شاملش میشه. حتی بودن اطرافیانی که تجربه کار با اون انجین رو دارن یا داشتن جامعه فعال برای اون انجین هم توی این سوال تاثیر می‌ذاره.
  • در ادامه همه این نکات باید ببینید که تیمتون می‌تونه هزینه یادگیری اون انجین رو بده یا نه؟
    هم از نظر مالی (خرید آموزش‌های آنلاین) و هم از نظر زمانی
  • آیا افراد زیادی با اون انجین کار می کنند؟
    این مورد برای پیدا کردن هم تیمی یا اضافه کردن افراد جدید به تیم وسط ساخت پروژه خیلی مهم میشه
سروش شهبازی
مدیر فنی استودیو بلوط گیمز

با توجه به امکاناتی که  یونیتی برای بازی سازی فراهم کرده، مخصوصا بازی سازی موبایل ترجیحا از همین موتور استفاده کنید میتونه بهتر باشه
یه سری دغدغه‌هایی هم که داشتین رو هم مطالعه کردم و همه این بهینه سازی‌هایی ک میخواین رو خود یونیتی فراهم کرده و میتونید استفاده کنید و نیازی نیست با c++ اینکارها رو انجام بدین
مثلا برای مبحث مدیریت حافظه میتونید و مباحث مربوطه به اون  Data oriented Design  رو مطالعه کنید که میتونه خیلی مفید باشه.
 

علیرضا رحیمیان
طراح بازی، برنامه نویس

جواب این سوال به خیلی مسائل بستگی داره. مثلاً باید بدونید اندازه‌ی پروژه‌ی شما چقدر هست و مهارت‌های تیم شما چقدر هست؟ چه محدودیت‌هایی در پروژه دارید؟ چه ویژگی‌هایی را می‌خواهید داشته باشید؟ و...
که هر کدوم از اونها می‌تونه در انتخاب موتور بازی سازی و انتخاب زبان و تکنولوژی پروژه موثر باشه.