همون طور که حتما میدونید مهم ترین متریک اصلی برای موفقیت یک بازیF2P، فاکتور Retention هست که توی ۳ بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید بهبود پیدا کنه تا به حد استاندارد خودش برسه. برای اینکه بدونیم بازی ما باید به چه Retention ای برسه که مطمئن باشیم، داریم درست پیش میریم، پیشنهاد میکنم  Retention بازی خودتون رو با Benchmark های موجود بر اساس ژانر بازی مقایسه کنید تا به این سنجه دست پیدا کنید.

در ادامه میخوام خیلی مختصر و مفید در مورد راه کارهای که با استفاده از اون ها میتونیم Retention بازی رو افزایش بدیم بیشتر صحبت کنم:

اول از همه توصیه می‌کنم این ویدئو از تیم آواگیمز رو حتما ببینید که به نکات پایه‌ای و خیلی مهمی توی اون اشاره شده. اگر بخوام طبق تجربه‌ی خودمون و خلاصه‌ای از این ویدئو، یه سری نکاتی رو بگم:
 

  • برای Retention کوتاه مدت کار کردن روی این موارد می‌تونه تاثیرگذار باشه:
  1. قبل از هرچیز، Core Loop بازی درست کار کنه.
  2. فرایند آن‌بوردینگ بازی خوب باشه و توش باگ یا مشکلاتی که باعث ابهام برای کاربر بشه، وجود نداشته باشه
  3. طراحی Tutorial خوب و مناسب
  4. داشتن UX خوب و بهینه
  5. و UI و Art قابل قبول، و Game feel مناسب برای بهتر کردن First Imperssion


 

  • برای افزایش Retention میان مدت (۷ تا ۲۰ روز) این موارد رو توصیه می‌کنم:
  1. وجود فیچرهایی برای ایجاد حس Progress در کاربر
  2. وجود محتوای قابل ارائه کافی برای نگه داری کاربر
  3. فیچرهایی که کاربر رو به بازگشت به بازی تشویق می‌کنن مثل: Lucky Wheel, Daily Reward, Daily or Weekly quest , ...
  4. فیچرهای رقابتی
  5. استفاده درست و به جا از Push notification برای ترغیب بازگشت کاربر به بازی

 

  • برای افزایش Retention بلند (بالای ۳۰ روز):
  1. به نظر من مهم‌تر و تاثیرگذارترین کار، ایجاد یک کامیونیتی داخل بازی هست که می‌تونه به صورت ویژگی.هایی مثل Clan,Tribe یا هر نوع گروهی باشه که کاربرها در قالب اون با هم تعامل می‌کنند یا میتونه یک مدل جدیدی طراحی بشه به شرط اینکه المان‌های اصلی یک کامیونیتی رو حتما داشته باشه، البته قطعا این کار ممکنه پیچیدگی‌هایی از نظر طراحی و پیاده‌سازی و همچنین نگه داری داشته باشه ولی من فکر می‌کنم که برای یک بازی که مراحل قبلی رو به خوبی طی کرده قطعا ارزشش رو خواهد داشت.
  2. اضافه کردن فیچرهای دیگه‌ای از جنس Social
  3. اضافه کردن محتواهایی که به سختی قابل دسترس خواهند بود و هر بازیکنی به راحتی نتونه به اون‌ها دست پیدا کنه
  4. وجود فعالیت‌های لایوآپس منظم و قوی (این توی Retention میان مدت هم تاثیرگذار خواهد بود)
  5. اضافه کردن فیچرهایی که بعد از مدت زمان طولانی ریست میشن و دستاوردهایی رو برای کاربر دارن مثل: Season Pass یا Zone

 

نکته ۱: به نظرم همیشه آپتیمایز کردن فیچرهای موجود مهم‌تر از توسعه‌ی فیچرهای جدید هست. تا زمانی که هزینه این کار از آورده ای که میتونه داشته باشه بیشتر بشه.

نکته ۲: همه این‌ها می‌تونه توی سبک‌های مختلف بازی‌ها متفاوت باشه ولی مواردی رو که گفتم ترکیبی از مطالعات، مشاهدات و تجربه‌های تیم ما هست که به نظرم می‌شه به خیلی از بازی‌هایی که تمایل دارن توی میان مدت و بلند مدت حرفی برای گفتن داشته باشند تعمیم داد و یه جورایی دارن به استاندارد تبدیل میشن. البته که هر بازی میتونه با توجه به فلسفه‌ای که پشت هر کدوم از این موارد هست از نظر گیم دیزاین متناسب با سبک خودش اون‌ها رو شخصی‌سازی کنه.

نکته ۳: در مورد هر کدوم از موارد ذکر شده می‌شه به صورت جزئی تبادل نظر کرد.

نکته ۴: من سعی کردم موارد مهم و کلی‌ای رو بهش اشاره کنم به همین خاطر حتما موارد دیگه‌ای هم وجود داره که اشاره نشده باشه و به نظرم اگر هم دوستان دیگه نظراتشون رو به اشتراک بگذارند خیلی مفید می‌تونه باشه.
نکته ۵: این مطلب رو قبلا در پاسخ به یک سوال نوشته بودم ولی در قالب یک بحث جدا ایجاد کردم تا درسترسی بهش راحت تر باشه