• لایوآپس به مجموعه فعالیت‌های جاری و با سرعت بالایی گفته می‌شه که بازی رو زنده نگه‌ می‌داره و از تکراری‌شدن اون جلوگیری می‌کنه. خلاف روش سنتی که عمدتا با آپدیت‌های بزرگ و هرچند وقت یک بار بازی را به‌روز نگه می‌داشتند، لایوآپس با اضافه‌کردن محتواهای جدید، برگزاری رویدادهای به‌روز و مناسبتی، پیام‌ها و پیشنهادات مخصوص برای هر کاربر و بسته به رفتار و عملکردش در بازی، بدون نیاز به آپدیت، روی چرخه عمر بازیکن از زمان ورود تا زمان پاک‌کردن بازی تمرکز داره و سعی می‌کنه طول عمر بازیکن رو افزایش بده.

 

  • تعدادی از فعالیت‌های لایوآپس که می‌شه به اون اشاره کرد:
  1. اضافه شدن یک چلنج ویژه به بازی برای مدت محدود (با استفاده از گیم‌پلی اصلی بازی و اعمال تغییرات بدون نیاز به آپدیت، از طریق سرور انجام می‌شه)
  2. اضافه شدن کانتنت (اسلحه، آواتار، کاراکتر و هر چیزی که توی بازی شما کانتنت به حساب میاد) به صورت مناسبتی با رویدادها یا ترندهای جامعه، مثلا: مسابقه دربی، المپیک، پخش یک سریال پرطرفدار، همکاری با هنرمندان پرطرفدار، عید نوروز، یک اتفاقی که به تازگی در جامعه ترند شده و ...
  3. اضافه شدن مود خاصی از بازی برای مدت محدود با جوایز خاص ( یک مود با گیم‌پلی کاملا جدید)
  4. پیشنهادات ویژه‌ی مناسبتی (بسته‌هایی برای خرید، جایزه ویژه و ... )

 

  • نکاتی درباره فعالیت‌های لایوآپس:
  1. همون‌طوری که توی تعریف لایوآپس اشاره شد، این فعالیت‌ها باید به صورت سریع انجام بشن و برای همین منظور قطعا نیاز هست که یک زیرساخت فنی مناسب طراحی و پیاده‌سازی بشه و ابزارهایی رو در اختیار ما قرار بده که با استفاده از اون ها بشه خیلی سریع ری‌اکشن نشون داد و برای هر فعالیت نیاز به کار فنی سنگین نباشه.
  2. برای این‌که این فعالیت‌ها به بهترین شکل انجام بشن نیاز هست که افرادی که هر کدوم نقشی در اجرا دارند با هم‌دیگه سینرژی خوبی داشته باشند.
  3. این فعالیت‌ها باید تقریبا همیشه یا بیش‌تر زمان‌ها به طور قابل پیش‌بینی در بازی وجود داشته باشند تا کاربرها احساس کنند که همیشه محتوای جدید توی بازی وجود داره.
  4. هر کدوم از این فعالیت‌ها باید هدف و KPiهای مشخص خودشون رو داشته باشند که می‌تونه موارد مختلفی مثل: Engagement, Referral Rate, Sales, ... رو شامل بشه و به‌طور منظم اون‌ها اندازه گیری بشند و حتما دیتاها ذخیره‌سازی بشند تا بعدا بشه اون‌ها رو آنالیز کرد.
  5. این فعالیت‌ها با توجه به تجربه‌ها و دیتاهای گذشته باید همیشه در حال بهینه‌سازی باشن.
  6. خیلی توصیه می‌شه که فعالیت‌های مارکتینگی کاملا با فعالیت‌های لایوآپس هم‌سو باشه.
  7. هم‌چنین استاندارد جدیدی که داره توی دنیا ایجاد می‌شه و تیم ما هم به سمت اون داره حرکت می‌کنه، قابلیت Season Pass در بازی‌هاست. شما حتما توی بازی‌های مطرح مثل: Fortnite , Clash Royale و ... این فرم از ارائه‌ی محتوا رو دیدید؛ ولی اگر بخوام به طور خلاصه به این ویژگی اشاره کنم‌:
    شما توی هر فصل که مدت مشخصی داره و بعد از اون به پایان می‌رسه و فصل بعدی شروع می‌شه، یک تم خاص برای بازی تعریف و سعی می‌کنید اکثر فعالیت هایی که در بالا به اون ها اشاره کردم رو حول محور اون تم خاص طراحی کنید و توی این مسیر هم جایزه‌های خاصی رو برای کاربر در نظر می‌گیرید.

 

  • تا اینجا سعی کردم به خلاصه‌ای از این کانسپ اشاره کنم و در ادامه به تجربیات تیم خودمون و فعالیت‌های فعلیمون اشاره می‌کنم:

ما از وقتی شروع کردیم به فکر ایجاد یک زیرساخت منسجم نبودیم؛ به همین خاطر برای هر فعالیت باید هزینه زیادی می‌کردیم و این باعث می‌شد تنوع کارها هم کم‌تر بشه، چون ریسورس محدوده، ولی کم‌کم سعی کردیم یک زیرساخت مناسب فنی و یک ورک‌فلو خوب برای همکاری اعضای مختلف درگیر فعالیت‌ها ایجاد کنیم. تا امروز که یک تیم مستقل لایو-آپس متشکل از : یک نفر از مارتینگ، یک نفر پروداکت، سه نفر فنی، یک طراح UI/UX، یک نفر مسئول محتوا و یک نفر از تیم پشتیبانی در کنار هم‌دیگه و با سینرژی حداکثری و تمرکز کامل، این فعالیت‌ها رو انجام می‌دن و بهترین پرفورمنس رو الان داریم تجربه می‌کنیم. گیم دیزاینر، دیتا آنالیست، گرافیست‌ها هم در صورت نیاز با این تیم همکاری می‌کنند، ولی هنوز عضو ثابتی از این تیم نیستند.

ماموریت نیروهای فنی برای بلند مدت این هست که بتونند ابزارهایی رو تولید کنند تا این تیم کاملا از تیم فنی مستقل بشه.

فعالیت‌هایی که انجام می‌شه:

  1. مدیریت فصل‌های کوییز با نام کوییزپلاس و همکاری با تیم مارکتینگ برای هم‌افزایی حداکثری
  2. طراحی و اجرای چالش‌های مناسب
  3. اضافه کردن سوالات، آواتارها و پیشنهادات ویژه متناسب با رویدادها به بازی
  4. توسعه و بهبود زیرساخت و ابزارهای موجود
  5. بهینه‌سازی همه‌ی فعالیت‌ها با توجه به دیتاهای گذشته
     
  • من سعی کردم توی این مطلب کلیتی از بحث لایو-آپس رو بهش اشاره کنم تا یک دید نسبتا خوب برای دوستانی که مخاطب این چند پاراگراف هستند، ایجاد بشه؛ ولی خیلی جزئیات مهم هم ممکنه وجود داشته باشه که شاید نشه این‌جا به همه‌ی اون‌ها اشاره کرد. در آینده سعی می‌کنیم با کمک بچه‌های ما محتوای تخصصی بیش‌تری هم در این حوزه ایجاد کنیم و اگر دوستان هم پیشنهادی داشته باشند برای برگزاری کارگاه یا راه‌های دیگه، حتما استقبال می‌کنیم.