برو به محتوای اصلی
آرش عطاآفرین
عضوی از تیم آرمیک

در برنامه ریزی بهبود KPI های محصول، چطور براساس اعداد بدست آمده از KPI های محصولتون ، متوجه میشید که عددهای بدست آمده ضعیف یا قوی هستند؟ و اینکه KPI های محصولتون رو با چه منابعی مقایسه میکنید؟

من کجام؟ اینجا کجاست؟

در جامعه بازی‌سازان ایران می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

امیرحسین ناطقی
امیرحسین ناطقی

برای شروع از Benchmark های موجود استفاده میشه و هدف روی میانگین هست بعد از اون Benchmark های بازی های پر فروش برای اینکه متوجه بشیم که چقدر جای کار وجود داره.

آرش عطاآفرین
آرش عطاآفرین

بنظرم برای محصولی که برای خارج از ایران تولید شده، میشه از این آمار استفاده کرد ولی مقایسه benchmark هایی مثل آمار GameAnalytics با KPI محصولات داخل ایران دقت پایینی داره.چون فکر میکنم conversion rate در ایران پایین تر است ولی Retention و معیارهای وابسته به اون باتوجه به کمبود رقیب برای هر محصول، بالاتر هست

محمدرضا حسن زاده
محمدرضا حسن زاده

به نظرم تنها راهش فعلا مقایسه با بنچ‌مارک‌ها هست و اینکه سعی کنیم به اون برسیم که هم باعث پیشرفت خودمون میشه هم این صنعت تو ایران و راه دیگه که قبلا هم پیشنهاد دادم اینه که به تفکیک ژانر از پرفروش‌های کافه بازار یه بنچ مارک در بیاد. حالا یا خود توسعه دهنده‌ها همکاری کنن یا کافه‌بازار این کارو انجام بده.

محمدعلی ساعتچی
محمدعلی ساعتچی

با نظر @امیرحسین ناطقی کاملا موافقم و به نظرم راه درستیه که براساس benchmarkها مسیر رو مشخص کنیم و میزان سنجش برای خودمون قرار بدیم. نکته‌ای باید در نظر بگیرین اینه که

رفتار کاربرهای ایرانی اونقدری که فکر می‌کنید نسبت به مخصوصا ناحیه MENA متفاوت نیست.

اگر می‌خواین benchmark قوی‌تری داشته باشید، آمار و ارقام ناحیه MENA رو بیشتر مورد بررسی قرار بدید چون به رفتار کاربرهای ایرانی نزدیک‌تر هستن

آرش عطاآفرین
آرش عطاآفرین

ممنونم.به نظرتون راهی هست که بشه kpi هایی مثل ARPU یا ARPPU  در بنچمارک ها رو که به دلار هستن، با این اعداد در ایران که به تومن هستند مقایسه ای کرد؟ چون بنظرم تبدیل دلار به ریال و مقایسشون زیاد منطقی نیست.

حمید رضا
حمید رضا

برای KPI های مالی من فکر میکنم در نظر گرفتن CPI بازی که قابل سنجش هست بهترین حالت باشه . چون ضعیف و قوی بودن این KPI ها به این هست که مثلا LTV چند برابر CPI هست . برای شروع خیلی هم مهم نیست که بنچمارک های جهانی این سبک چقدر هستن . برای این که پروژه شدنی باشه این کافیه و هر چی بیشتر باشه فاصله این دو، سود نهایی بالاتر میره که مطلوب تر هست .

توی دسته هایی که بنده تجربه دارم ریتنشن ایران پایین تر از خارجی ها هست . دسته هایی که کمتر فان هستن و حس منیجمنت رو هدف میگیرن . ( ولی باز به UA خیلی خیلی ربط داره )

بحث‌ها مشابه