توی این پست قصد داریم درمورد سبک idle (سبکی که در این سال ها با سرعت در حال اوج گیری است) و همچنین 7 تا از بهترین مکانیک های سبک Idle (که هنوز اشباع نشده و میتونه درآمد چشمگیری رو برای شما ایجاد کنه) صحبت کنیم.

 

پیش گفتار

سبک Idle، سبک نو ظهوری نیست و حتی در سال 2014 هم شاهد بازی هایی از جمله Cookie Clicker و Adventure Capitalist بودیم، اما چیزی که کاملا مشهوده، این سبک از سال 2016 اوج گیری خودش رو آغاز کرد:

Source: Sensor Tower Estimates

با نیم نگاهی به آمار بازی های Idle، میتوان روند رو به رشدی رو برای تعداد دانلود و درآمد در این ژانر مشاهده کرد که این مورد در بیشتر ژانرها صدق نمی کنه. مثلا پازل، شبیه سازی، کازینو و استراتژی همه به بازار تقریبا تثبیت شده (و یا حتی به رشد نزولی) رسیدند. طبق گفته ها، Idle همچنان کانون نوآوری در بازار موبایل است.

 

سبک idle چیست❓

https://youtu.be/Lu-RjxeDpU8

بازی Idle، به بازی ای میگن که بدون ارتباط با Player هم جلو بره. برای مثال، شما شروع به استخراج سنگ از معدن میکنید اما بعد از اینکه چند سنگ را خارج کردین، سنگ ها خود به خود استخراج میشوند بدون آنکه شما دخالتی داشته باشین!

بازی های Idle در هر زمان درحال اجرا هستن و دارن منابع جمع میکنن و خلاصه خودشون بازی رو جلو می برن. پس این یعنی، چه Player داخل بازی هست و چه داخل بازی نیست، این بازی داره اجرا میشه و هر زمانی که Player خواست، میتونه بازی رو ادامه بده. این چه حسی میده؟ این حس رو به Player القا میکنه که در هر دو صورت فعالیت و عدم فعالیت، داره جایزه میگیره...🤩

مقایسه:
مقایسه: Player A در روز اول پیشرفت بیشتری نسبت به Player B که تا روز 7 صبر کرده داشته

چرا بازی idle محبوب است؟

دلایل بسیار مختلفی وجود داره، اما به یکسری از دلایل عمده میشه اشاره کرد:

  • حس موفقیت هر بار که به بازی برگردید.
  • پیشرفت های زود به زود.
  • حرکات فیزیکی بسیار کمی از کاربر میخواد.
  • اهداف بسیار واضح و روشن در بازی.
  • به طور کلی، مردم عاشق تماشای اعداد در حال افزایش هستن. (البته به غیر از قیمت ها)

 

اولین بازی Idle چه بود؟🤔

هرچند که پیدا کردن اولین بازی سخته، اما تصور خیلی ها اینه که Progress Quest اولین بازی Idle بود که در سال 2002 ساخته شد:

Progress Quest
Progress Quest

 

 

7 تا از بهترین مکانیک های سبک Idle

 

1. Clicker Idle

این بازی ها معمولاً هسته ساده دارن: با نهایت سرعت برای تولید درآمد ضربه بزن!

اولش خیلی حال میده اما بعد از یه مدت، خسته کننده میشه. 😩

پس برای اینکه یکم قضیه جذاب تر بشه، توسعه دهندگان تصمیم به ارتقای بازی گرفتن: از یه جایی به بعد باید تصمیم بگیری که پولت رو صرف چه چیز های کنی:

* آیا می خواهید برای خرید بزرگی که باعث افزایش ده برابر درآمد شما می شود، پس انداز کنید؟

* آیا ارتقا های ارزان قیمت را می خواهید انجام دهید؟

و...

با گذشت زمان، توسعه دهنده ها تغییراتی رو در گیم پلی اصلی امتحان کردند. مثلا Make It Rain! از Swipe بجای Tap استفاده کرده و اون رو نرم تر کرده. با این حال، مکانیک اصلی هیچ تغییری نکرده.

 

2. Arcade Idle

یعنی توی دنیای Idle، جز کلیک کردن هیچی چیزی وجود نداره؟ اگه این سوال برای شما پیش اومده، باید بگم که اصلن اینطور نیست. voodoo به جای اینکه از کلیک استفاده کنه، برای اولین بار بازی های ساده ای رو برای جمع آوری امتیاز طراحی کرده. مثل Planet Bomber:

 

3. Merge Idle

مکانیک Merge برای اولین بار در بازی هایی مثل Triple Town اجرا شد، اما با Merge Dragons و Merge Town به موفقیت دست پیدا کرد.

Merge Town   /   Merge Plane
Merge Town   /   Merge Plane

خلاصه، موارد مشابه رو درون هم بکشید تا ادغام بشن و سطح بالا بره. 

یه اعتیاد عجیب و غریب! چون در دوره های زمانی کوتاه مدت، ذهن شما دستور میده که اینکار ساده رو بارها و بارها انجام بدین تا یه شیء جدیدتر رو خلق کنین!!!

یه نکته جالب: معمولا Session Length این نوع بازی بالاست، چون ادغام ساختمان ها و خلق یه ساختمان بزرگتر، کاملا قانع کننده و منطقیه.

دوباره بررسی میکنیم => من توی این بازی یک هدف دارم، منتظر یه ساختمان تکراری میمونم و به محض دریافت، اونها رو ادغام می کنم و این حلقه رو بینهایت بار تکرار می کنم...

 

4. Idle Simulation

بازی هایی مثل "HayDay  - SimCity - پرسیتی" رو قطعا بازی کردین. Idle، با الهام از ژانر شبیه سازی، تونسته یک مکانیک جدید رو خلق کنه.

نام بازی هایی مثل Idle Factory Tactoon و Tycoon Idle Miner رو شنیدین؟

اینها تقریبا تنها بازی های موفق این نوع سبک هستن اما بدین معنی نیست که بقیه جای پیشرفت نداشته باشن...

اتفاقا این مکانیک، هنوز منتظر ایده های جدیده...😄

Tycoon Idle Miner
Tycoon Idle Miner

در Idle Simulation، دیگه سرعت برای شما فایده ای نداره و میشه گفت از خیلی لحاظ با مکانیک های قبلی فرق داره؛ بازی از شما می خواد که فقط بروز رسانی ها (ارتقا ساختمان ها) رو مدیریت کنید. فرایندهای ارتقا سریع، اما بسیار استراتژیک هستن.

در بازی Tycoon Idle Miner، بروز رسانی معدن، به این معنی است که معدن در هر ثانیه درآمد بیشتری کسب کنه.

سیستم این نوع بازی های طوری پیش میره که با گذر زمان، احساس ناکامی به شما دست میده و مجبور به ارتقای معدن میشید.

 

5. Idle Management

بازی Groundhog Life، یک شبیه ساز مدیریت زندگی و همچنین Idle است.

Groundhog Life
Groundhog Life

توی این بازی، شما میتونید چگونگی زندگی خودتون رو مشخص کنید، مثلا چندساعت در روز می خوابید؟ ویا اینکه آیا بیشتر وقت خود را در حال کار هستید یا درحال تحصیل؟

 

Adam Telfer:

با اینکه بسیاری از بازی های این سبک از این مکانیک استفاده نکرده اند، این بازی، اعتیاد آورترین بازی در این سبک است که من تا به حال بازی کرده ام!

 

6. Story-driven Idle

Trailer Park Boys: Greasy Money
Trailer Park Boys: Greasy Money

همانطور که از اسم این مکانیک پیداست، اینجا قراره از داستان ها استفاده کنیم.

بازی Trailer Park Boys که برای East Side Games هست، با استفاده از IP فیلم Trailer Park Boys، تونست به موفقیت برسه.

 

7. Idle RPG

رسیدیم به آخرین و سخت ترین مکانیکی که قراره دربارش صحبت کنیم...

حتما بازی های Clicker Heroes و Tap Titans رو بررسی کنید. اینها جز قدیمی ترین بازی های این سبک بودن و نشون دادن که میشه مکانیک نبرد رو با Idle ترکیب کرد.

ولی عنوان بهترین بازی این بخش، به Idle Heros میرسه. 

 Idle Heros

تیمی از قهرمانان رو جمع کنین، اونها رو با بهترین تجهیزات ممکن تجهیز کنین و با دوستانتان رقابت کنید.

(نگه داشتن یک گیم پلی ساده و قانع کننده، اما ایجاد استراتژی بیشتر در نحوه مدیریت تیمی از قهرمانان و مدیریت منابع)

 

 (یک نمونه دیگر) Non-stop Knight 
 (یک نمونه دیگر) Non-stop Knight 

 

 

در پایان...

همانطور که دیدین، مکانیک های idle محدوده عظیمی رو پوشش میدن و صرفا Clicker تنها مکانیک موجود نیست و Idle برخلاف بیشتر ژانرهای بازی های موبایلی، فضای زیادی برای نوآوری داره.

به امید موفقیت های روز افزون...

 

 

--------

نویسندگان مقالات بررسی شده:

Adam Telfer

Aaron Le Conte

--------

Link: https://vrgl.ir/g24Y8